søndag den 15. september 2013




Jeg er altid rigtig sulten når jeg kommer hjem fra skole, også selvom jeg har spist frokost i kantinen på skolen, som jeg gør hver dag. Når man er meget sulten, kommer man let til at spise de forkerte ting. Derfor er jeg begyndt at bage en ordentlig omgang boller hver weekend, som ligger klar til mig når jeg kommer hundesulten hjem fra skole. Jeg har fundet en rigtig lækker og sund opskrift, hvor der er forskellige kerner og sunde og mættende sager i.

Du skal bruge:
1/2 liter koldt vand
1/2 pakke gær
2 håndfulde hørfrø
1 stor håndfuld solsikkefrø
1 håndfuld græskarkerner
2 håndfulde grove havregryn
3/4 spsk. salt
1 spsk. honning
Ca. 200 gram groft mel
Ca. 275 gram hvedemel
    
Rør gæren ud i det kolde vand. Tilsæt frø, kerner, gryn, honning, salt og mel, og rør rundt med en ske. Dejen skal være klæbrig som en tyk havregrød, og den skal ikke æltes med fingrene.
Læg et viskestykke over skålen og sæt skålen i køleskabet. Nu skal dejen hæve til næste dag, hvor du kan bage bollerne når du har tid i løbet af dagen. 

Dejen sættes på en bageplade med 2 spiseskeer i klatter. Det klistrer rigtig dejligt. Det bliver til ca. 12-14 boller, afhængig af hvor store klatter man laver. 

De bages i ovnen på 225 grader i ca. 30 min. hvis de bliver sat ind i en kold ovn. 

PS: Hvis du vil have det hele til at gå lidt hurtigere, og ikke kan vente til næste dag med at lave bollerne, kan man putte en hel pakke gær i, og nøjes med 4 timers hævning. Dog synes jeg at bollerne kommer til at smage lidt af gær, når man kommer så meget i. 

De er rigtig nemme at lave, og smager lækkert. Et godt mellemmåltid om eftermiddagen.       

Ingen kommentarer:

Send en kommentar